lørdag den 25. august 2012

Tomat- og gulerodssuppe med rosmarin

En af ulemperne ved at bo alene, er at man ofte pludselig har en bunke grøntsager i køleskabet, som enten har overskredet sidste anvendelsesdato, eller meget snart gør det. Denne uges 'synder' var 3/4 pakke gulerødder, som var ved at blive en smule slatne... - men SUPPE kan redde enhver grøntsag!

I går smuttede jeg så på biblioteket og lånte en kæmpe stak kogebøger (ja, jeg er bare aldrig go' til at begrænse mig, når det kommer til bibliotekslån...:-)). De første par timer af min 'oppe-tid' her til formiddag gik med at kigge alle bøgerne igennem for inspiration... - eller måske med en intention om at jeg for en gangs skyld ville finde en fantastisk opskrift, som jeg ville følge til punkt og prikke... - det skete ikke :-) 



... - efter at have 'gennemset' alle registrene for ord som 'gulerodssuppe', 'tomatsuppe' og 'suppe' uden held, sprang jeg ud i køkkenet, hev alle de 'suppe-passende' grøntsager ud af køleskabet, og hakkede løs."



Fremgangsmåde

Svitsede rødløg og porrer af på en pande med rosmarin. 
Gulerødderne blev kogt i en gryde med 1 liter grøntsagsbouillon. Da gulerødderne var blevet kogt lidt møre, tilsatte jeg resten af grøntsagerne, samt lidt ekstra rosmarin, salt og peber samt Pasta Rossa krydderi. Tror jeg lod suppen simre i en halv times tid. Jeg lod den koge uden låg det sidste stykke tid, for at få noget af vandet til at fordampe, da jeg er mest til en lidt tykkere suppe... - men det er jo smag og behag :-)

Blendede suppen med stavblenderen og lavede lidt topping af hakket rødløg, æble og mandler. MUMS! 


Ingredienser

Suppen:
100 g. rødløg  
300 g. gulerødder
200 g. porre
450 g. tomat
1 liter grøntsagsbouillon-vand 
2-3 tsk. tørret rosmarin
Pasta Rossa krydderi
Salt
Peber 

Topping: (til 1 portion)
1/4 æble
et par skiver rødløg
2 stk. mandler
1 spsk. græsk yoghurt

Wups... - glemte næsten den græske yoghurt :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...